wtorek, 23 października 2012

Jabłecznik na kruchym cieście

Kruche ciasto z jabłkami według przepisu mojej mamy :) To jeden ze słodkich wypieków, który od wielu lat często pojawia się w naszym domu.

jabłecznik na kruchym cieście, ciasto z jabłkami

Składniki:
  • 2 kg jabłek (mogą być też prażone ze słoika)
  • 3 szklanki mąki
  • 2-3 jajka
  • 1 kostka margaryny do pieczenia
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżeczka cynamonu (do wymieszania z potartymi jabłkami)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • cukier wanilinowy (ewentualnie aromat waniliowy)

Przygotowanie:
  1. Jabłka umyć, obrać ze skórki, pokroić na ćwiartki, wykroić z nich gniazda nasienne, a następnie zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Do startych jabłek dodać cynamon i około 4 łyżki cukru (zależnie od tego, jak bardzo kwaśne są nasze jabłka).
  2. Do miski wsypać mąkę, cukier, proszek do pieczenia, cukier wanilinowy i wszystko wymieszać. Do suchych składników dodać jajka i margarynę, a następnie wyrobić ciasto. Otrzymane ciasto podzielić na dwie części: 2/3 z przeznaczeniem na spód i 1/3 - na wierzch.
  3. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia, rozłożyć na niej 2/3 ciasta, można je ponakłuwać widelcem. Na cieście równomiernie ułożyć warstwę z przygotowanych wcześniej jabłek , a na nie pozostałą część ciasta (można pobawić się w układanie fantazyjnych wzorów lub postawić na artystyczny nieład ;)).
  4. Piec przez około 50 minut w temperaturze 180 stopni. 

jabłecznik, szarlotka, ciasto z jabłkami na kruchym cieście

Po upieczeniu ciasto można obsypać cukrem pudrem, ale jak widać na zdjęciu ja tego nie zrobiłam :) Dla mnie byłoby po prostu już zbyt słodko :)

Smacznego!


Aktualizacja z 10.02.2013 r.
Kochani, możecie w łatwy sposób urozmaicić sobie smak jabłecznika :)
Wystarczy zetrzeć na tarce o drobnych oczkach skórkę z pomarańczy (pamiętajcie, by najpierw dobrze ją umyć!) i zmieszać z potartymi jabłkami. Wypróbowałam to kilkakrotnie - jabłecznik ma wtedy ciekawy, lekko orzeźwiający posmak :) 
Zatem, jeśli macie w kuchni pomarańczę, to wiecie już do czego możecie użyć skórkę, zanim dobierzecie się do owocu :D  Z cytryną też może smakować ciekawie :) Albo tak w proporcji 50/50 cytryna i pomarańcza!
Jak nie spróbujecie, to się nie dowiecie. 
Polecam i życzę smacznego!

Aktualizacja z 05.02.2014 r.
Mam kolejny sposób na urozmaicenie jabłecznika - wystarczy do jabłek dodać 1 opakowanie galaretki. Bardzo smaczny jest z galaretką morelową, brzoskwiniową, pomarańczową, cytrynową.

Polecam!
Pozdrawiam serdecznie i zachęcam do pozostawiania komentarzy pod wpisem :]


51 komentarzy:

  1. Też mam kilka fajnych przepisów od mamy, jabłecznik też tam się znajdzie, ja robiłam ostatnio tartę tatin z jabłkami wg Pascala(kuchnia lidla), taka pyszna alternatywa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zaglądam na przepisy z Kuchni Lidla, ale jeszcze nie ośmieliłam się żadnego wypróbować. Muszę się zebrać na odwagę ;) Tarta tatin z jabłkami - brzmi zachęcająco :) Pyszna alternatywa :)

      Usuń
  2. Pyszności! U mnie już się piecze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę smacznego! U mnie jabłecznik ostatnio pojawił się w ubiegłym tygodniu i zdążyłam się już za nim stęsknić ;D Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że to miało być "pychaaaaa" ;)
      Pozdrawiam! :D

      Usuń
  4. Tego ciasta szukałam,upiekłam.Pyszne nie ma to jak sprawdzone przepisy mam i babć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, zgadam się z Tobą :)
      Sprawdzone przepisy są gwarancją sukcesu :)

      Usuń
    2. Właśnie piecze się.pachnie cały. dom.zobaczymy jaki wyjdzie.bardzo prosty w wykonaniu

      Usuń
  5. Z pewnością będę zaglądała tu częściej.Ela.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się, że ciasto Ci smakowało. Gorąco zapraszam do kolejnych odwiedzin :)
      Mam zamiar wrzucić na bloga jeszcze kilka innych sprawdzonych przepisów. Jeśli lubisz ciasta z jabłkami, to zdradzę, że niedługo opublikuję przepis na takie trochę nietypowe ciasto z jabłkami. Na pewno pojawi się też przepis na sernik :)

      Pozdrawiam serdecznie życząc przy tym zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia! :)

      Usuń
  6. Mmmmm....Pychotka, nigdy nie wychodziły mi ciasta na kruchym spodzie a to udało mi sie tak, że mój mąż jadł jeszcze gorący

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Cieszę się bardzo, że ciasto przypadło Wam do gustu :)
      A mąż sprawił Ci tym zapewne ogromną przyjemność - to największy komplement, gdy bliskiej osobie smakuje przygotowane przez Ciebie danie.

      Usuń
  7. Bardzo dobry przepis , wszystkim polecam , ciasto pyszne, Ania bardzo dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci, Aniu :)
      Bardzo cieszę się z wszystkich opinii i komentarzy na temat wypróbowanych przepisów. A mojej mamie jak jest miło, że przepis, który stosujemy od bardzo wielu lat w domu, został doceniony nie tylko w nim :) Jeśli osoby, którym poleciłaś to ciasto, wypróbują przepis, to bardzo proszę, by zamieściły swoje wrażenia na blogu - z góry dziękuję :)

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Ciasto wygląda przepysznie. Właśnie zabieram się do roboty ale zastanawiam się czy w cieście mają się znaleść całe jajka czy tylko żółtka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie w domu w przypadku tego przepisu zawsze dodajemy całe jajka :)

      Usuń
    2. Ale jeśli chcesz, możesz dać same żółtka, tylko to jest równoznaczne z tym, że trzeba dać ich więcej (np. o 1-2).

      Usuń
  9. Upiekłam ten jabłecznik z dodatkiem skórki pomarańczowej i muszę przyznać że smakuje R E W E L A C Y J N I E :) tylko jak robiłam spód to dodałam tylko same żółtka, z białek miałam zrobić pianę i dać na jabłka, ale zapomniałam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że upiekłaś ten jabłecznik ze skórką pomarańczową :) Mały dodatek, a jaka zmiana smaku, prawda? Tak samo można poczynić ze skórką cytrynową. Nie zapomnij o pianie z białek przy realizacji kolejnych wypieków, do czego gorąco zachęcam! :))))

      Usuń
    2. Szukałam właśnie przepisu na jabłecznik i trafiłam tu po komentarzach widzę że przepis musi być świetny więc biorę. Sie do roboty�� Agnieszka

      Usuń
  10. Właśnie zbieram się na zakupy i dziś będę próbować :) Mam nadzieję że mi się uda.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przed chwilą upiekłam, ciasto przepyszne, dostałam wcześniej inny przepis od koleżanki, po upieczeniu ciasta z Pani przepisu, przepis koleżanki niestety wylądował w koszu. Moje dziecko w skali od 1 do 10 dało 11. pozdrawiam Panią i mamę.
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Przekażę mamie. Na pewno ucieszy się tak jak ja:) A że ciasto smakuje to największy komplement, szczególnie dla piekącego, więc także dla Pani. A słyszany od dzieci to już cieszy szczególnie:) Polecam wypróbować przepis na ciasto również z innymi owocami - doskonale nadaje się jako baza (na blogu jest np. .

      Pozdrawiam Waszą Dwójkę w imieniu swoim i mamy :)

      Usuń
  12. \pierwszy jabłecznik zrobiłam dwa dni temu , wyszedł tak smakowity że na drugi dzień nic już nie było, dziś piekę 2 ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, cieszę się bardzo :) - że skorzystałaś z przepisu i że jabłecznik smakował :) Ostatnio piekłam go w sobotę wieczorem, bo w niedzielę mieliśmy gości.

      Dziękuję Ci za wizytę, komentarz i zapraszam do ponownych odwiedzin. Wpadaj tutaj częściej, Usiu :) Pozdrawiam.

      Usuń
  13. Witam
    Facet tez musi czasem cos upiec i chce sie skusic na jablecznika... to bedzie moje 2 ciasto w zyciu ;D pierszym byl sernik na zimno z torby heh nawet wyszedl ;D
    A pytanie moje brzmi... jak ustawic piekarnik na termoobieg cz 2 grzalki gora dol ? (jestem amatorem jesli o to chodzi)
    Pozdrawiam ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Michale :)
      Mam nadzieję, że nie miałeś zamiaru piec tego ciasta dzisiaj, bo jeśli tak, to mojej odpowiedzi doczekałeś się trochę późno.
      Ale wiesz - to aż cieszy, gdy mężczyźni pieką :) i kucharzą w ogóle. Wielkie wyrazy uznania dla Ciebie za stawianie sobie wyzwań. Trzymam kciuki za Twoje dalsze kulinarne sukcesy :)

      Termoobieg jest oznaczany na pokrętle zwykle jako wiatrak (z trzema śmigłami). Zazwyczaj piekę z grzaniem góra-dół. Jest jeszcze opcja termoobiegu z grzaniem tylko od dołu. Wspomogę się obrazkiem http://obrazki.elektroda.net/71_1247000115.jpg

      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Według tego oznaczenia na obrazku grzanie góra-dół z termoobiegiem to sam wiatrak (ten zaraz obok żarówki). Najlepiej piec w środkowej części piekarnika, chyba że masz starszy model lub kilkuletni, który już trochę przypala, to wtedy o jeszcze jeden poziom niżej.

      Usuń
  14. Jak wkładałem do piekarnika to myślałem ze sie nie uda jednak po ostygnięciu i po przekrojeniu wszystko sie udało ;D piekłem to w sobotę wiec spokojnie odczytałem wszelkie wskazówki ... to byl moj najlepszy prezent urodzinowy, bo taki własnie zaserwowałem rodzinie i gościom. Byli zdziwieni ze sam to zrobiłem, każdy wskazywał na moja siostrę, a tu proszę taka niespodzianka :)))
    Dziękuje i pozdrawiam ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie bardzo się cieszę, że właśnie jabłecznik wybrałeś na ciasto urodzinowe :))) I przesyłam spóźnione (ale szczere) życzenia wszystkiego najlepszego! Jabłecznik to klasyczny, a przy tym zawsze smaczny wypiek :) Trzeba tylko uważać, by go nie przypalić :) Swoją drogą też byłabym zaskoczona (jak najbardziej pozytywnie), gdyby mój brat coś upiekł :)

      To teraz czas na kolejne wyzwania - zachęcam Cię do wypróbowania czekoladowego ciasta z fasoli z waniliowo-kokosowym kremem (jest tutaj na blogu - można go znaleźć chociażby na przewijanym pasku z przepisami TOP LISTA po prawej stronie). Wtedy dopiero zaskoczysz rodzinę, gdy nikt nie będzie chciał uwierzyć na słowo, że upiekłeś je z fasoli, zero mąki ;) Mój kolega piekł je już kilka razy, a lubi słodkości i przy tym dba o formę. Polecam:)

      Pozdrawiam.

      Usuń
  15. witam potrzebuje szybkiej odpowedzi... tam gdzie napisała Pani dodac jajka i margaryne.. moje pytanie brzmi.. czy margaryne wczesniej musze roztopic?? i ostudzic? czy dac cała normalnie ??:) dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :)
      Całą, ewentualnie pokrojoną. Margaryna powinna poleżeć w temperaturze pokojowej, aż będzie trochę miękka. Zależy po prostu na tym, by dobrze się rozgniatała w dłoniach, gdy będzie się ją łączyło z pozostałymi składnikami ciasta.

      Usuń
  16. witam mam problem, bo dopiero zaczynam swoja przygode z pieczeniem
    jaką margaryne mam kupic?? jaka polecacie?? i czy mam ja roztopić wczesniej i ostudzić ? czy normalnie prosto z opakowania ?? z góry dziękuje... zalezy mi na czasie bo jutro córeczka ma urodziny (2latka) chciałabym dziś się za to wziąć
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno dobrą margarynę do pieczenia:) Najlepiej mieć jakieś wypróbowane - w tym celu zrobić mały ranking i popytać w rodzinie lub wśród przyjaciół. Ja akurat używam Palmy marki Bielmar, czasami Kasi, a czasami jeszcze innych marek.

      Życzenia wszystkiego najlepszego dla Małej Jubilatki! :) Nie tak dawno (bo w miniony weekend) jabłecznik na kruchym cieście również zagościł na urodzinowym stole :) u Czytelnika powyżej.

      Osobiście uważam, że wybór tego ciasta na spotkania w gronie rodziny i przyjaciół jest strzałem w dziesiątkę, ponieważ większość osób lubi jabłka, ciasto zawsze się udaje i może długo poleżeć :) Smaczne na ciepło i na zimno. A uniwersalny przepis na kruche ciasto można wykorzystać również do przygotowania wypieku z innym nadzieniem.

      Pozdrawiam! :)

      Usuń
  17. Jaki rozmiar blaszki? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekę na kilku blaszkach - np. o wymiarach na górze 23,5 x 39,5 cm, czasami 24,5 x 36, a czasami na kwadratowej blasze 23,5 x 23,5 cm :)

      Usuń
  18. Witam,
    Czytałam w innych przepisach, że ciasto trzeba włożyć do lodówki na 30min, a tutaj ciasto idzie od razu do pieca. W czym jest różnica?

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam
    Bardzo proszę o wymiary blaszki.
    Pozdrawiam Aneta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekę ten jabłecznik różnie - na blasze o wymiarach na górze 23,5 x 39,5 cm, czasami 24,5 x 36, czasami na kwadratowej blasze 23,5 x 23,5 cm. Zawsze piekę z tego samego przepisu bazowego, a ciasto rozdzielam "na oko" ;) i jeszcze nie zdarzyło mi się, by ciasta było za mało lub za dużo mimo pieczenia na różnych blachach.

      Usuń
  20. dziś spróbuje zrobić mam nadzieje ze wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  21. mam pytanie o galaretkę? wystarczy po prostu galaretkę w proszku wymieszać z jabłkami tak? i tyle?:) ps. dzisiaj chce piec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, pewnie ciasto dawno kilka razy upieczone;) ale jeśli chodzi o galaretkę, to wystarczy ją wymieszać z jabłkami. I tyle :)

      Usuń
  22. Prosty i nieskomplikowany przepis, z którego wychodzi świetne ciasto :) Jest to mój pierwszy samodzielnie zrobiony jabłecznik :) Facet potrafi :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo! Oczywiście, że potrafi :D Cieszę się bardzo, że wybrałeś ten przepis na swój pierwszy wypiek z jabłkami :)

      Usuń
  23. Cudowny przepis! Ciasto można normalnie wałkować (w kruchych ciastach mi przeszkadza to lepienie, zamrażanie, tarcie itd...). Ja nie tarłam jabłek, tylko kroiłam na kawałki i trochę wcześniej poddusiłam. Polecam! :)
    Klara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, Klaro, że polubiłaś ten przepis :) Dziękuję za wpis.

      To ciasto można zamrozić i potrzeć, jeśli ma się ochotę, ale można też od razu porwać na kawałki ;) albo powykrawać z niego, co się tylko podoba i układać na owocach :) Jest uniwersalne, więc można sobie pozwolić na różne eksperymenty z nadzieniem :)

      Usuń
  24. Przepis super! Ja podpiekam spód jakieś 10 min w 180 stopniach a do kruchego ciasta dodaję łyżkę śmietany ale nie wiem tak naprawdę czy to w czymś szczególnie pomaga :) Pycha, pycha, pycha!

    OdpowiedzUsuń
  25. Jabłecznik wspaniały, zawsze kupowałam w sklepie, ale mój według Twojego
    przepisu jest wspaniały. Rodzinka stwierdziła ,że muszę im piec częściej.
    Sasia

    OdpowiedzUsuń

Witaj,

bardzo mi miło gościć Ciebie na moim blogu. Jeśli komentujesz jako gość "Anonimowy", to oprócz komentarza pozostaw, proszę, swoje imię lub nick.

Dziękuję za opinię i pozdrawiam!
Zaglądaj do mnie częściej :)

Blogger Gadgets